Täällä blogimaailmassa kiertää hauskoja haasteita, tässä yksi. Pitää kirjoittaa teksti, niinkuin sen omalla murteella sanoisi. Minä puhun pääosin Etelä-Pohjanmaan murretta, mutta sopivasti siihen on sekoittunut kaikkea muutakin. Puhumaan olen oppinut Lapin murteella. Näin leviää murretta en puhu, mutta kirjoitan nyt niinkuin asuinpaikkani murre kuuluu omasta mielestäni.

1. Äitini punainen mekko mahtuu myös minulle:

"Äiteen punaanen hames sopis mullekki."

2. Tarvitsetko apua kirjoitustehtävässä, jonka maantiedonopettaja antoi?:

"Tarvikkosä apua kirijootustehtäväs, jonka maantiaronopettaja antoo?"

3. Hyvä on, tehdään niin kuin sinä ehdotit:

"No joo, teherähän ny niinku sä eherootit."

4. Isäni äiti kertoi hakevansa meidät noin kello 17.45:

"Mumma sanoo hakevansa meirät varttia vailla kuus."

5. Matkustinkin Helsinkiin linja-autolla, koska myöhästyin junasta:

"Mä lähärinki Helesinkhi linija-autolla, ku juna ei mua orottanu."

6. Oletko nähnyt missään veljeni matkapuhelinta:

"Ookko sä nähäny mihinään mun velijen kännykkää.?"

7. Ostitko sen hameen, jonka näimme viime viikolla Hennes & Mauritzissa:

"Ostikko sä sen hamehen, jota kattottihin viime viikolla hooetämmäs?"

8. Olethan sinä jo kysynyt eilisen päivän kotitehtävät ystävältäsi:

"Ooksä kysyny jo eileeset läksyt kaveriltas?"

9. Minun on nälkä, voitaisiinko me mennä syömään ulos:

"Mun on näläkä, lähärethän johonki syämähän."

Kuinkas sinä nämä sanoisit?